Karlskoga2011 SO7+8 og SM +10

Karlskoga SO 7 og 8 + SM 9 og 10

 samletspons

Fredag d. 2.9.2011

Fredag startede med en træning på 25 minutter, i første pas brugte jeg tiden på affjedring, på at mærke hvad der skulle laves om og på at forsøge at forbedre affjedringen under passet, det blev lidt bedre. Vi besluttede os for at skifte til en bagdæmper med hårdere fjeder til andet pas og at skifte olie i forgaflen om aftenen.

I andet pas fredag nåede jeg præcis ud af pit da det begyndte at regne og jeg kørte ind og valgte at springe resten af passet over. Så en god første træning hvor vi fik styr på raceren og fandt et godt udgangspunkt til resten af weekenden.

 

Lørdag 3.9.2011

Kvalifikation

I kvalifikationen lørdag gik det helt okay trods en masse dug på visiret og et dårligt udsyn og en næsten helt tør bane med et par våde pletter man skulle passe lidt på. De ændringer vi havde lavet på affjedringen dagen inden fungerede rigtig godt og jeg blev meget mere tilpas på raceren.

Jeg kørte 5. hurtigste tid og var godt tilfreds med det.

 

Løbet

I løbet fik jeg en rigtig god start fra anden start række, jeg var forrest nede i første sving og holdt det lidt indtil Joakim Gulliksen bremsede sig forbi mig efter en halv omgange, jeg tog ham for enden af langsiden igen og holdt den lidt længere denne gang, et par omgange efter kom Henning Flathaug forbi, senere kom både Linus Harrysson og Linus Hellberg op til mig da jeg fik lidt problemer med at skifte ned i gear og mistede 2 placeringer jeg tog dem igen og holdte den igen et par omgange men fik så igen et lille gearskift problem og mistede placeringerne igen. Jeg kørte forbi igen omgangen efter.

Da jeg havde været forbi en omgang bremsede Linus Harrysson sig forbi og præcis da jeg lagde cyklen ind i svinget kom Linus Hellberg også forbi og jeg måtte bremse lidt for ikke at ramme ham, da vi gav gas trak han ud mod mig og jeg måtte give lidt mere gas for ikke at blive ramt, desværre var det lidt for meget gas og jeg lavede næsten en highsider men endte med at få en forhjulsudskridning præcis da jeg havde reddet min highsider, jeg måtte bide i græsset og var ude af det løb.

 SOSMG11_004-125GP-q1_640x452

Søndag 4.9.2011

Kvalifikation

I kvalifikationen søndag havde jeg kæmpe problemer med fordækket og i de hurtige sving steppede dækket og i de langsomme sving skred det ud, det var svært at holde tempo og presse på som jeg gerne ville. Jeg kørte i pit og ændrede på affjedringen og det hjalp lidt men den blev hård at styre ind i svingene. Jeg lå længe nede omkring 6-9 pladsen men på sidste omgang fik jeg igen kørt 5. hurtigste tid.

Løbet

Inden starten på løbet havde jeg haft lidt problemer med koblingen som vi prøvede at få fikset og det virkede som om det var blevet bedre. Men da jeg kørte ud af pitten og skulle køre til min startplacering, kunne jeg mærke jeg havde problemer med koblingen.

Jeg kørte over til min start plads, hvor team ejer Henrik Nordgren stod, og sagde det til ham men der var ikke noget at gøre og jeg måtte bare gøre hvad jeg kunne.

Jeg fik en nogenlunde start og lå godt med i første sving, men allerede ud af første sving tabte jeg meget tid og mange placeringer, på de første 2 omgange tabte jeg meget, jeg var meget forsigtig med koblingen og med at give gas og brugte et par omgange på at finde den måde jeg sled mindst på koblingen, da jeg fik fundet en god rytme og en god måde at køre på, begyndte jeg at sætte tempoet op, jeg bremsede langt senere end de 3 jeg lå i en gruppe med, men tabte mange meter ud af hvert sving. Efter 2-3 omgange bagerst i gruppen bremsede jeg mig forbi den første i en meget sen nedbremsning, et par omgange senere bremser jeg mig forbi den næste i samme sving og ligger nu 8'er.

Jeg havde regnet ud at hvis Joakim lå 4'er og jeg kom 8'er ville jeg vinde SO, men pludselig ser jeg Linus Harrysson og Eemeli Lahti ligge ude i første sving og så var Joakim pludselig 2'er og jeg var 6'er. Jeg havde længe fat i Eva på 5. pladsen men måtte slippe da min kobling blev værre og værre, til mit held havde jeg så godt tempo i svingene at jeg havde åbnet et lille hul til dem bag mig og jeg endte 6'er.

6. pladsen var lige præcis nok til at vinde Scandinavia Open med 1 point, målet for i år er klaret og jeg er super glad trods en weekend med mange problemer.

 

Jeg siger mange tak for støtten i år, Nordgren Racing, min familie, mine sponsorer FIN Fys, MOFFPITBIKES, D-Wears, NCE og Actionvideo også en stor tak til DMU for at have hjulpet mig i elite gruppen, den største tak går til den person som har hjulpet mig mest gennem de sidste 3 år, Thomas Harding som vi desværre mistede i et motorcykel styrt tidligere på sæsonen.

Uden den støtte jeg har fået i år havde jeg ikke vundet SO og nået mit mål.

Tak til jer alle.

 

Nu er der ikke meget igen i år, de sidste 2 afdelinger af SM på Mantorp og EM Finalen på Albacete i Spanien.

Senest opdateret (Onsdag, 07. september 2011 20:30)